Ani İşitme Kaybı

Farkında olmasanız bile işitme kaybı yaşıyor olabilirsiniz. İnsanlar doğal yaşlanma süreci ve yüksek seslere uzun süreli maruz kalma durumuyla kademeli olarak işitme kaybı yaşarlar. İşitme kaybının diğer sebepleri virüs ve bakteriler, kalp sorunları, felç, kafa yaralanmaları, tümör ve bazı ilaçlar olabilir. İşitme kaybınızın tedavisi tanılamadan sonra yapılacaktır.

İşitme duyusu nasıl çalışır?

İşitme karmaşık bir süreçtir. Kulak üç bölgeden oluşur. Bunlar dış kulak, orta kulak ve iç kulaktır. Bu bölgeler sesleri işitmeniz ve algılamanız için birlikte çalışırlar. Dış kulak, diğer adıyla pinna(kulağın dışarıdan görülebilen kepçesi), ses dalgalarını toplayıp dış kulak yoluna iletir.

Toplanan ses dalgaları kulak yolu boyunca ilerleyip kulak zarına ulaşır ve zarı titreştirir. Kulak zarı titreştiğinde, orta kulaktaki üç küçük kemiği hareket ettirir. Orta kulak, kulak zarı ile iç kulak arasında kalan küçük, hava dolu boşluktur. Buradaki kemikler çekiç (diğer adıyla malleus), örs (diğer adıyla incus) ve üzengi (diğer adıyla stapes)’dir ve bir zincir oluştururlar. Kemiklerin hareketi ses dalgalarını yükseltip iç kulağa iletir.

Zincirdeki üçüncü kemik olan üzengi, iç kulağın (koklea) işitmeyle ilgili olan kısmını dolduran sıvı ile temas halindedir. Koklea, yüzeylerinde binlerce minik kıl bulunan hücrelerle çevrilidir. Sıvı dalgası koklea boyunca ilerlerken, hücreler üzerindeki kılları oynatır. Kıllar bu mekanik dalgayı sinir sinyaline dönüştürür. Bu sinir sinyalleri daha sonra beyninize iletilir ve ses burada yorumlanır.

İşitme yetimi iyileştirmek için ne yapabilirim?

  • Etrafınızdaki gereksiz gürültüyü azaltın ya da tamamen ortadan kaldırın.
  • Arkadaşlarınızı ve ailenizi işitme kaybınızdan haberdar edin ve daha yavaş ve net bir şekilde konuşmalarını isteyin.
  • İnsanlardan sizinle konuşurken yüzünüze bakmalarını isteyin, böylece yüzlerini görebilir ve yüz ifadelerini izleyebilirsiniz.
  • Telefonunuzda ses yükseltici cihazlar kullanın.
  • Arka plandaki gürültüyü azaltmak için kendi dinleme sistemlerinizi oluşturun.

İşitme sağlığını korumak için yapılabilecekler

  • Eğer gürültülü bir yerde çalışıyorsanız ya da işe gittiğiniz sırada gürültüye maruz kalıyorsanız, boş zamanlarınızı daha sessiz aktivitelerle değerlendirin.
  • Uzun süreli gürültüye maruz kalacağınızı bildiğinizde kulak tıkacı kullanmayı alışkanlık haline getirin.
  • Kulak tıkacı kullanarak sesin daha güvenli seviyelerde kalmasını sağlayın.
  • Aynı anda birden fazla gürültülü cihazın kullanımından kaçının.
  • Televizyon, radyo ve kulaklık gibi cihazları düşük seslerde kullanmaya özen gösterin.